جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایران

شب یلدا – جشن باستانی یلدا

آیین های جشن شب یلدا

در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی‌ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند. دربان‌ها و نگهبانان کاخ شاهی و همهٔ برده‌ها و خدمت‌کاران در سطح شهر آزاد شده و به‌سان دیگران زندگی می‌کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی همگی یکسان بودند.

البته درستی این امر تایید نشده و شاید افسانه‌ای بیش نباشد. ایرانیان در این شب باقی‌مانده میوه‌هایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات می‌خوردند و دور هم گرد هیزم افروخته می‌نشستند تا سپیده دم بشارت روشنایی دهد زیرا به زعم آنان در این شب تاریکی و سیاهی در اوج خود است.

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود. متل‌گویی که نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی است در قدیم اجرا می‌شده ‌است به این صورت که خانواده‌ها در این شب گرد می‌آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می‌کردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، این میوه‌ها که اغلب دانه‌های زیادی دارند، نوعی جادوی سرایتی محسوب می‌شوند که انسان‌ها با توسل به برکت‌خیزی و پردانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت‌آور می‌کنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می‌دهند و همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشید در شب به‌شمار می‌روند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.

ایران کشورى با فرهنگى غنى است که مردمانش بنا به ذوق و سلیقه و طبیعت منطقه‌اى که در آن زیست مى‌کنند هر یک براى برگزارى سنت‌هاى کهن آداب خاص خود را دارند.

در خطهٔ شمال و آذربایجان رسم بر این است که در این شب خوانچه‌ای تزیین شده به خانهٔ تازه‌عروس یا نامزد خانواده بفرستند. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانه‌ها را تزئین می‌کنند و شال‌های قرمزی را اطرافش می‌گذارند. درحالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین می‌کنند و به خانهٔ عروس می‌برند.

سفرهٔ مردم شیراز مثل سفرهٔ نوروز رنگین است. مرکبات و هندوانه برای سرد مزاج‌ها و خرما و رنگینک برای گرم مزاج‌ها موجود است. حافظ‌خوانی جزو جدانشدنی مراسم این شب برای شیرازی‌هاست. البته خواندن حافظ در این شب نه تنها در شیراز مرسوم است، بلکه رسم کلی چله‌نشینان شده‌است.

از نظر طب سنتی ایران در شب یلدا باید غذاهای گرم خورده شود. میوه مخصوص این شب کدو تنبل می‌باشد که دارای طبیعت گرم می‌باشد. میوه هندوانه مخصوص چله تابستان می‌باشد نه زمستان چون طبیعت هندوانه سرد است و در فصل گرم باید خورده شود. هم چنین کدو تنبل در تقویت قوای مغز نیز بسیار مؤثر می‌باشد.

همدانی‌ها فالی می‌گیرند با نام فال سوزن. همه دور تا دور اتاق می‌نشینند و پیرزنی به طور پیاپی شعر می‌خواند. دختر بچه‌ای پس از اتمام هر شعر بر یک پارچه نبریده و آب ندیده سوزن می‌زند و مهمان‌ها بنا به ترتیبی که نشسته‌اند شعرهای پیرزن را فال خود می‌دانند. همچنین در مناطق دیگر همدان تنقلاتی که مناسب با آب و هوای آن منطقه ‌است در این شب خورده می‌شود. در تویسرکان و ملایر، گردو و کشمش نیز خورده می‌شود که از معمول‌ترین خوراکی‌های موجود در ابن استان‌هاست.

در شهرهای خراسان خواندن شاهنامهٔ فردوسی در این شب مرسوم است.

در اردبیل رسم است که مردم، چله بزرگ را قسم می‌دهند که زیاد سخت نگیرد و معمولاً گندم برشته (قورقا) و هندوانه و سبزه و مغز گردو و نخودچی و کشمش می‌خورند.

در گیلان هندوانه را حتماً فراهم می‌کنند و معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمی‌کند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد. “آوکونوس” یکی دیگر از خوردنی‌هایی است که در این منطقه در شب یلدا رواج دارد و به روش خاصی تهیه می‌شود. در فصل پاییز، ازگیل خام را در خمره می‌ریزند، خمره را پر از آب می‌کنند و کمی نمک هم به آن می‌افزایند و در خم را می‌بندند و در گوشه‌ای خارج از هوای گرم اطاق می‌گذارند. ازگیل سفت و خام، پس از مدتی پخته و آبدار و خوشمزه می‌شود. آوکونوس در اغلب خانه‌های گیلان تا بهار آینده یافت می‌شود و هر وقت هوس کنند ازگیل تر و تازه و پخته و رسیده و خوشمزه را از خم بیرون می‌آورند و آن را با گلپر و نمک در سینه‌کش آفتاب می‌خورند.(آو=آب و کونوس=ازگیل). در گیلان در خانواده‌هایی که در همان سال پسرشان را داماد یا نامزد کرده‌اند رسم است که طبقی برای خانواده نوعروس می‌فرستند. در این طبق میوه‌ها و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب چله به زیبایی در اطراف آراسته می‌شود و در وسط طبق هم یک ماهی بزرگ (معمولا ماهی سفید) تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار می‌گیرد که معتقدند باعث خیر و برکت و فراوانی روزی زوج جدید و همچنین سلامت و باروری نوعروس می‌گردد.

مردم کرمان تا سحر انتظار می‌کشند تا از قارون افسانه‌ای استقبال کنند. قارون در لباس هیزم‌شکن برای خانواده‌های فقیر تکه‌های چوب می‌آورد. این چوب‌ها به طلا تبدیل می‌شوند و برای آن خانواده، ثروت و برکت به همراه می‌آورند.

در کردستان نیز خانواده‌هایی که عروس به خانه بخت فرستاده‌اند خوانچه‌هایی حاوی هندوانه و آجیل و همچنین هدیه را به خانه نو عروس و داماد می‌فرستند.

در شهر خوى هدیه دادن شیرینى پشمک رواج دارد و این کار گویا به مناسبت شباهت پشمک با برف است. در روستاهاى خراسان و آذربایجان در این شب خانواده پسرى که با دخترى نامزد شده طى مراسمى شاد با ساز و دف هدایایى براى دختر مى‌فرستند.

در ایام قدیم برخى از مردم به چله مى‌نشستند و چهل روز مراسم چله‌نشینى انجام مى‌دادند به امید این که قارون به خانه آنها وارد شود و به آنها شمش زر بدهد. این رسم یادآور بابانوئل در مراسم کریسمس است و چنین مى‌نماید که یلداى ایرانى و کریسمس از یک مایه سرچشمه گرفته‌اند. از این گونه آئین‌هاى خاص در برگزارى یلدا فراوان مى‌توان شمرد.

در لرستان مردم در شب چله “گندم شیره” مى‌خورند که گندمى است که در شیره مى‌خیسانند و زردچوبه و نمک را با آن مخلوط مى‌کنند، سپس آن را روى ساج برشته مى‌کنند و همراه خلال بادام، گردو، کشمش، سیاه دانه و کنجد مخلوط مى‌کنند و مى‌خورند.

یکى دیگر از رسوم زیباى لرها به این شکل بوده که پسران کوچک و نوجوان شب یلدا بر پشت‌بام خانه‌ها مى‌رفتند و کیسه‌اى را به همراه طنابى از سوراخ دودکش خانه‌ها به داخل آویزان مى‌کرده‌اند و شعرى محلى مى‌خواندند با این مضمون که صاحبخانه، انشاءالله خیر به خانه‌ات ببارد و کدخداى خانه‌ات نمیرد. چیزى بده این پسر کوچک بیاورد. صاحبخانه از تنقلاتى که براى شب چله تدارک دیده بود داخل کیسه مى‌گذاشت و گاهى پیش آمده که صاحبخانه براى مزاح دختر خردسال کوچکش را در کیسه گذاشته و آن پسر کیسه را کشیده بالا و این آشنایى در خیلى از موارد باعث ازدواج در بزرگسالى مى‌شده است.

در تبریز نیز در موسم یلدا “عاشیق‌ها” مى‌نوازند. عاشیق‌ها خنیاگران محلى هستند که اشعار و موسیقى آنان برگرفته از موسیقى مردمى است. آنها در حین اجراى برنامه داستان مى‌خوانند، فى‌البداهه شعر مى‌سرایند و ساز مى‌زنند. قصه‌هایى که عاشیق‌ها در شب یلدا مى‌گویند ریشه در افسانه‌هاى کهن ایرانى دارد. قصه‌هایى مثل “کوراوغلو” و قصه‌هاى مهر و محبت شبیه “قربانى و پرى” از قصه‌هاى مشهور عاشیق‌هاست.

برگرفته از : فکر سبز

















مراسم شب یلدا در رستوران های تهران سال 94
iruni.ir/search/?q=مراسم+شب+یلدا+در+رستوران+های+تهران+سال+94
شب یلدا یا همان شب چله یکی از بهترین و خاطره انگیزترین شب های سرد سال برای ..... در شهر تهران 250 تن است، اظهار کرد: کلیه میوه‌های مرسوم در شب یلدا مانند نارنگی، ... های اصیل ایرانیان شب یلدا بوده که طبق عادت بسیاری از خانواده های ایرانی تغذیه ...
6 روز بیدار | جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران - مطالب برگزیده
boro.niazerooz.com › اخبار › خبر روز
۲۷ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران. شب یلدا ایرانیان نزدیک به چند هزار سال .... عادتهای غذایی که ناخواسته چاق تان می کنند اگر کاهش وزن آسان بود، هیچکس .
آیین های جشن شب یلدا: یکی از آیین های شب یلدا در ایران، ...
www.wisgoon.com/pin/10498387/
در جاهای گوناگون ایران، گونه های تنقلات و خوراکی ها به تبع ژیرامون و شیوه زندگی .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران: ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا ...
شب یلدا - آلامتو
www.alamto.com/yalda
ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در ... هر جای ایران که باشیم، انار یکی از میوه های اصلی شب یلداست. ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
تصاویر برای جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایرانگزارش تصاویر
نتیجه تصویری برای جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایران
نتیجه تصویری برای جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایران
نتیجه تصویری برای جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایران
نتیجه تصویری برای جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایران
نتیجه تصویری برای جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایران5 روز پیش
تصاویر بیشتر برای جشن یلدا و عادت های مرسوم در ایران
ازآداب و رسوم شیرین و جشن‌های شب یلدای شهرها ی مختلف بدانیم ...
www.akairan.com/maghalat-persia/ainha-marasem-iran.../shab24.html
جشنهای شب یلدا,جشن های شب یلدا,جشن شب یلدا تورنتو,جشن شب یلدا در مدرسه,جشن شب یلدا در مالزی,جشن ... ازجشن یلدا و عادات شیرین مرسوم در ایران بیشتر بدانیم ...
آذر ٩٠ - نیمکت های انتظار
reyhanenabi.persianblog.ir/1390/9/
۲۷ آذر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - شب یلدا که آن را شب چلّه نیز می نامند از دیر سال ترین سنت های ایرانیان است؛ که نخستین شب فصل زمستان (یا ..... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران
شب چله چیست
hastiblog.rozblog.com/post/372
۲ روز پیش - ۲ روز پیش - شب یلدا یا شب چله چیست دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن، در بر ..... یلدا,خوراکی های شب یلدا,جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران,تأثیر یلدا در ...
عکس و کارت تبریک شب یلدا + آیین و آداب رسوم یلدای ...
rk7.blogsky.com/.../عکس-و-کارت-تبریک-شب-یلدا-آیین-و-آداب-رسوم-ی...
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
عکس و کارت تبریک شب یلدا + آیین و آداب رسوم یلدای ...
rk7.ir/.../عکس-و-کارت-تبریک-شب-یلدا-آیین-و-آداب-رسوم-یلدای-باستا...
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران. ایرانیان نزدیک به چند هزار سال .... آیین های مخصوص اقوام ایرانی در شب یلدا – آکا – سلامت. آداب و رسوم مردم تهران قدیم در ...
توصیه های طب سنتی برای شب یلدا | پی سی اس
www.p30s.ir › دسته‌بندی نشده
۲۹ دقیقه پیش - توصیه های طب سنتی برای شب یلدا. اگرچه خوراکی های شب یلدا متنوع و خوشمزه هستند و از هیچکدام نمی شود گذشت اما ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
روزنامه های تهران: شب یلدا، گرانی و درگیری های سیاسی - BBC ...
www.bbc.com/persian/iran/2015/12/151220_u04_tehran_press_mb
۴ ساعت پیش - روزنامه های امروز صبح تهران، دوشنبه ۳۰ آذر در گزارش هایی از شب یلدا یا شب چله نوشته و ضمن شکایت از گرانی میوه و تنقلات مرسوم برای این شب، تاریخچه آن را برشمرده و به ... خطر بزرگ این است که باور کنیم و عادت کنیم به آلودگی‌ها!
بهترین خوردنی شب چله چیست؟ / توصیه های طب سنتی ایرانی ...
danakhabar.com/fa/news/1164493
۲۹ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - سفره شب چله در مناطق گوناگون ایران، بسته به فرهنگ قومی، تفاوت‌هایی ... بررسی خوراکی های مرسوم در شب یلدا و ارایه دستورالعمل های طب سنتی ایرانی در این ... بر خلاف عادت مرسوم سال‌های اخیر ما، هندوانه اصلاً میوه مناسبی برای فصل‌های ...
جشن‌های ایران باستان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/جشن‌های_ایران_باستان
۱ جشن‌های ایران باستان; ۲ گاه‌شماری در ایران باستان; ۳ روزهای همنام با دوازده ماه و جشن‌های ماهانه ... بتیکان; ۷.۶ جشن گاوگیل; ۷.۷ جشن بادبره; ۷.۸ یلدا; ۷.۹ نوروز انهار; ۷.۱۰ جشن بمو ... جشن با سکون حرف دوم در ایران به همان معنی عید است که زرتشتیان نیز به همین .... جشن بهمنگان در قرون پس از ساسانیان تا پیش از حملهٔ مغول بسیار مرسوم بوده‌است ...
شب یلدا و عادات مرسوم در ایران در آیین کهن , بنابر - کلوب
www.cloob.com/c/.../شب_یلدا_و_عادات_مرسوم_در_ایران_ _در_آیین
۲۸ آذر ۱۳۸۷ ه‍.ش. - شب یلدا و عادات مرسوم در ایران در آیین کهن , بنابر. ... جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می شود. متل گویی که نوعی ... شب یلدا و خوراکی های آن طعم آجیل وانگورواناروهندوانه.
چهارشنبه ها - شب یلدا
jahangard.mihanblog.com/post/1204
بعد از هجرت گسترده ی مسحیان در زمان کشتار امپراطوری روم به ایران و منطقه های آسیای صغیر . هنگام توسعه‌ی آیین مهر در اروپا، مراسم ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
خواص علمی میوه‌های شب یلدا | فیدگاه - آخرین اخبار ایران و جهان
feedgah.com/news/خواص-علمی-میوه-های-شب-یلدا/
30 آذر، شب یلدا بلندترین شب سال است که از گذشته های دور مردم در ایران این روز را جشن ... که در آن شب‌نشینی خانوادگی همراه با تناول میوه و آجیل‌های رنگارنگ مرسوم است. ... از مناسبت‌های اصیل ایرانیان شب یلدا بوده که طبق عادت بسیاری از خانواده‌های ایرانی ...
راز شب یلدا - آفتاب
www.aftabir.com/articles/view/art_culture/cultural.../c5.../راز-شب-یلدا
۳۰ آذر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - سال هاست شب چله یا همان شب یلدا، بهانه ای می شود تا خانواده های ایرانی دور ... جشن ملی نمی شود، اما در گذشته هم مرسوم بوده که ایرانی ها برای طبیعت، گردش ایام و ... سر سفره های شادی شب یلدا، به یک عادت شیرین بین هموطنان ما بدل شده است.
یلدا، غنیمت شمردن یک دقیقه فرصت... | شب یلدا با عنوان طولانی
www.ghatreh.com/news/nn23900433/یلدا-غنیمت-شمردن-دقیقه-فرصت
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - شب یلدا با عنوان طولانی ترین شب سال از جمله جشن های مرسوم ایران باستان ... شب یلدا آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و در این روز عادت ...
یلدا، غنیمت شمردن یک دقیقه فرصت... - کردستان - ایسنا
kordestan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=15804
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - شب یلدا با عنوان طولانی ترین شب سال از جمله جشن های مرسوم ایران باستان ... شب یلدا آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و در این روز عادت ...
هفته چهارم آذر 1392 - بنچاق - Blogfa
bonchaagh.blogfa.com/1392/09/4
آقای احمد وحیدی سردفتر بازنشسته‌ی 5 تهران ... واژه «یلدا» واژه ایست برگرفته از زبان سریانی (که از لهجه های متداول زبان «آرامی» ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران:.
یلدا بر همه بانوان عضو تالار و خانواده های محترمشان مبارک | ...
nisham.ir › انجمن › تالار عمومی › مناسبت ها
میان همهمه برگ های خشک پاییز فقط تو ماندی که هنوز از بهار لبریزی روزهای آخر پاییزت ..... [​IMG] [/URL][/IMG] [FONT=&quot]جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران [/FONT]
عادتهای مرسوم | سایت سرگرمی خربزه
www.kharbozeh.ir/tag/عادتهای-مرسوم
شب یلدا. دیر زمانی است که مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان ... جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد.
کیارش تو شب یلدا - کیارش شاهزاده خونه ما
shahzadekiarash.niniweblog.com/post/146/کیارش-تو-شب-یلدا.html
در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. ○ آیین های جشن شب یلدا یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان ...
آذر ۱۳۹۱ - دبستان گلها
dabestanegolha.blogfa.com/1391/09
جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران. ایرانیان نزدیک ... دانش آموزان عزیز پایه های دوم تا ششم جهت دیدن کارنامه امتحانات واله خود می توانید از طریق دانلود لینک زیر اقدام نمایند.
خوراکی ها و بازی های بامزه در شب یلدا | مجله اینترنتی سایه ...
www.sayah45.com › فرهنگ و هنر
۱۵ ساعت پیش - ۶ عادت مرگ آور · پیامک های تسلیت شهادت ” امام حسن عسکری (ع)” · «زُهد» به روایت ... آداب و رسوم شب یلدا پیوند عمیقی با فرهنگ اسلامی و ایرانی این سرزمین دارد. ... مطالعه کتب از جمله قرآن و داستان‌های کهن ایرانی در شب یلدا نیز مرسوم شد.
برچسب ها - یلدا - سایت خبری تحلیلی تابناک|اخبار ایران و ...
www.tabnak.ir/fa/mobile/tag/6/یلدا
باشد زیرا آداب و رسوم برگزاری جشن شب یلدا ویژه... مراسم برگزاری شب ... شب یلدایشان داشته باشند میوه فروش های تجریش هندوانه های... سیب به دلیل ... میوه و تره بار شهرداری تهران مختص شب یلدا نرخ... کد خبر: ۳۶۵۵۹۹ ... های مرسوم در شب یلدا است گفت از نظر میزان... کد خبر: ... به نام یلدا آگهی روزنامه را که طبق عادت همیشگی... این آشنایی ...
عکس : شب یلدا - پرشین وی
www.persianv.com/view/011581.php
۲۸ آذر ۱۳۸۶ ه‍.ش. - جشن یلدا و عادات مرسوم در آن در آیین کهن , بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر... ... جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر ... تصاویر متفاوت از چهره های مشهور در شبکه های اجتماعی (196) ...
تاریخچه شب یلدا - کیمیا|خبرنامه|فرهنگی|هنری
kimiastone.com › صفحه اصلی › فرهنگی و هنری
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب ... و نان و شیرینی و حلوا، و در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی ... در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. ... راه های تبدیل مهربانی به عادت · ساخت انگشتر جواهرنشان با DNA · آداب شب ...
لابراتوار و استودیو فیلم و عکس چهره نما
www.toobabardestani.blogfa.com/
و تیک تاک عقربه های گیج .... مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
عشق هنوز نفس می کشد تنها بخاطر توست - شب یلدا
imanpesaritanha.blogfa.com/post-39.aspx
بعد از هجرت گسترده ی مسحیان در زمان کشتار امپراطوری روم به ایران و منطقه های آسیای صغیر . هنگام توسعه‌ی ... جشن یلدا و عادت مرسوم در ایرانیان باستان. با این باور که ...
آذر 1392 - نوشته های جلال - Blogfa
neveshtehayejalal.blogfa.com/9209.aspx
۲۵ آبان ۱۳۹۲ ه‍.ش. - نوشته های جلال و شب یلدا وبارش قطرات باران در سکوت نیمه شب خیابان صحنه ای. ادامه از پست 545. 3 .... "جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران". "سفره ی شب ...
یلدا در افغانستان؛ عبور از تاریخ و برخورد با سد ... - عصر ایران
www.asriran.com › صفحه نخست › اجتماعی
۱ دی ۱۳۹۲ ه‍.ش. - عصر ایران: شب یلدا تنها در ایران جشن گرفته نمی شود. ... این روزنامه نگار همچنین درباره خوراکی های مرسوم در شب یلدا در میان افغانها نیز اینگونه ...
جشن ها و آیین های ایرانی
jashne.persianblog.ir/
۳۰ مرداد ۱۳۹۱ ه‍.ش. - همه ما باید بدنبال استقلال فرهنگ ایرانی باشیم. نه فرهنگ غرب نه شرق نه عرب. ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران. سفرهٔ.
444 - <-BlogAndPostTitle->
scientific.alborz.mahtarin.com/.../ایران%20زمین.شخصیت%20ها.به%20یا...
سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد. آخرین نوشتارها ... عادت های مخاطره آمیز برای مغز · نصف النهار مبدا کج است.
وب سایت شخصی دکتر ناصر رضایی پور: بهترین خوردنی شب ...
drnr.ir/بهترین-خوردنی-شب-چله-چیست؟/
... به بررسی خوراکی های مرسوم در شب یلدا و ارایه دستورالعمل های طب سنتی ایرانی در ... دکتر ناصر رضایی پور*: در ایران کهن، دی‌ماه، چهار جشن را در بر داشت که امروزه، از آن ... بر خلاف عادت مرسوم سال‌های اخیر ما، هندوانه اصلاً میوه مناسبی برای فصل‌های سرد ...
یلدا، غنیمت شمردن یک دقیقه فرصت... - تی نیوز
tnews.ir/news/3D8C34757084.html
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - شب یلدا با عنوان طولانی ترین شب سال از جمله جشن های مرسوم ایران باستان ... شب یلدا آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال است و در این روز عادت ...
هفته چهارم آذر 1392 - هنر زندگی
bateravat.blogfa.com/1392/09/4
گاهی مناسبت های دینی و ایرانی مان با هم تلاقی می‌کنند، که اگر این تلاقی همسو باشد بر شکوه و عظمت آن می افزاید. اما بعضی ..... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران ایرانیان ...
فرهنگ و آداب و رسوم - پنجمین جشنواره عکس ایران شناسی
91.98.46.102:1000/Farhang.aspx
برخی از کتاب‌ها و رساله‌های کوچک و بزرگ به عرف و عادت مردم و مراسم و رسوم و آداب ..... در روستاهای آذربایجان مرسوم است که در شب چهارشنبه‌سوری داماد از روزنة بام خانة .... جشن یلدا در ایران امروز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی تمامی اعضای خانواده و فامیل برگزار می‌شود. ..... از آیت‌های قرآن هفت سلام به «غولونگ آب» می‌کردند که خوردن آن در نوروز، از عادت‌های ...
Parand
parand1995.blogfa.com/
عکس های لو رفته از اتاق خواب ها در حالیکه بسیاری از آنها مست و لایعقل بودند . ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران ... میز شب یلدا در جشن ایرانیان هلند، دسامبر ۲۰۱۱.
خوردنی های شب یلدا - مجله تفریحی توریا
www.toriya.ir/post/921/خوردنی-های-شب-یلدا.html
شب یلدا یکی از سنت های پسندیده است که در آن افراد دور هم جمع می شوند و تجدید خاطرات و ... البته سفره شب چله در مناطق گوناگون ایران، بسته به فرهنگ قومی، تفاوت هایی ... بر خلاف عادت مرسوم سال های اخیر ما، هندوانه اصلاً میوه مناسبی برای فصول سرد سال ...
آداب جشن شب یلدا در ایران باستان - به پورتال هتل های زنجیره ...
www.mehrchainhotels.com › گروه اخبار › هتل های زنجیره ای مهر
۲۴ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود. ... در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. ... و امروز بر روى طاقچه عادت هایمان غبار مى گیرند.
آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان | نشریه ...
www.nojavanha.com › دانش و سلامت › دانستنیها
۳۰ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - آداب شب یلدا در طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه‌هایی را که انبار کرده اند و ... در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. ... این جشن که یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است در اصطلاح به آن شب چله هم می گویند. ... عادت های غلط که موهای شما را نازک تر می کند + ...
مطالب جدیدتر - رویش دوباره
keshtpoor.blogfa.com/?p=2
۳ بهمن ۱۳۹۲ ه‍.ش. - رویش دوباره - یادداشت های روزانه - رویش دوباره. ... مقیمی گفت: اما حالا که افراد به خوردن هر ۳ وعده غذا در طول روز عادت .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
جشن های باستانی و آیین ها و گاهشمار
jashnhaz.blogfa.com/
در گذشته در خانواده های زرتشتی که جشن یلدا را در خفا زنده نگه داشته بودند شب یلدا ... برگزاری جشن شب یلدا/شب چله در برخی از استان ها و شهرهای ایران ..... ریشه‌های یلدا در جشن دیگر مرسوم در یونان نیز باقی مانده‌است ..... «گزنوفون» دیگر مورخ یونانی در کتاب «سیروپیدیا» می‌نویسد: «کورش بزرگ» عادت دیرینه، در موقع حمله به ارتش آشور ...
خبرگزاری میراث فرهنگی - اگر از خواب بلند یلدا برخیزیم
www.chn.ir/NSite/FullStory/?Id=87556
۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ ه‍.ش. - رسم برگزاری شب یلدا، چیزی فراتر از یک عادت ملی است. ... در واقع یلدا یک جشن آریایی است و پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. وقتی میترائیسم از تمدن ایران باستان در جهان گسترش یافت در روم و بسیاری ... که در هر خانه گسترده می شود و در آن خوراکی های مرسوم شب یلدا چیده می شود.
آذر 1386 - نورد }{بحث آزاد،ایرانی آزاد،ایرانی آباد - BLOGFA
navard.blogfa.com/8609.aspx
جشن یلدا و عادات مرسوم در آن در آیین کهن , بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ... تاثیر یلدا در جشن های دیگر اقوام امری که از شواهد تاریخی حکایت می کند این است که ...
قلب مطمئن | فوآد شبانی | Fouad Shabani - شب یلدا
www.fouadshabani.ir/category/2/شب-یلدا
یلدای تهران قدیم نیز با میوه‌های تازه فصل پاییز ، میوه‌های خشک شده تابستان آجیل مخصوص ... آجیل و خشکبار جز خوراکی‌های سنتی هستند که مردم عادت کرده‌اند، به صورت فله‌ای خریداری کنند. ... جشن های ماهیانه و اصیل ایرانی, جشنهایی هستند که برپایه ی گاهشماری خورشیدی .... سال قبل دوستان با انواع میوه های مرسوم شب یلدا پذیرایی شدند و با
آذر 1391 - دهستان چوپانان - BLOGFA
choopananvatan.blogfa.com/1391/09
۳۰ آذر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنت های دیگر در واقع بیانگر این حقیقت است که .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
آداب و رسوم شب یلدا در ایران باستان - درباره ی ما
bayganiha.ir/post/آداب-و-رسوم-شب-یلدا-در-ایران-باستان.html
سال هاست شب چله یا همان شب یلدا، بهانه ای می شود تا خانواده های ایرانی دور همدیگر جمع ... که دلیلی برای برپایی یک جشن ملی نمی شود، اما در گذشته هم مرسوم بوده که ایرانی ها ... سال های متوالی است که غزلیات حافظ بر سر سفره های شادی شب یلدا، به یک عادت ...
آذر ۱۳۹۱ - دانستنیها
jostojo20.blogfa.com/9109.aspx
در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. ... یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
bookfreak
www.bookfreak.blogfa.com/
رمان دزیره به صورت یادداشت های قهرمان اصلی آن، اوژنی برناردین دزیره کلاری ، با استفاده از اسناد و مدارک معتبر تاریخی ، نوشته شده ..... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
گرفتن استیکر شب یلدا برای تلگرام - آخرین اخبار ایران و جهان
khabarduni.ir/search/?q=گرفتن+استیکر+شب+یلدا+برای+تلگرام
شخصیت های بازی کلش آف کلنز را برای شب یلدا طراحی کنید. .... عنصرهایی که در این شب در خانواده‌های ایرانی مرسوم است مثل شعرخوانی، فال گرفتن از حافظ، ..... شب یلدا است، در این شب که طولانی‌ترین شب سال است طبق عادت مرسومه بسیاری از خانواده‌های ...
سرای من - فلسفه وجودی یلدا
rmk-am.blogfa.com/post/79
۳۰ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - رسم برگزاری شب یلدا، چیزی فراتر از یک عادت ملی است. ... در واقع یلدا یک جشن آریایی است و پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. وقتی میترائیسم از تمدن ایران باستان در جهان گسترش یافت در روم و ... ای است که در هر خانه گسترده می شود و در آن خوراکی های مرسوم شب یلدا چیده می شود.
داستان شب یلدا در نقاط مختلف ایران - خانواده ایرانی
khanevadeirani.ir/fa/news/39120
۱ روز پیش - عادت های جالب مجری مشهور! ... عکس های شخصی خانم بازیگر لو رفت(+عکس ) (۳ نظر) ... آداب و رسوم شب یلدا پیوند عمیقی با فرهنگ اسلامی و ایرانی این سرزمین دارد. ... کتب از جمله قرآن و داستان‌های کهن ایرانی در شب یلدا نیز مرسوم شد.
۱۰ مرداد جشن چله تابستان - خرید کریو,خرید vpn,خرید وی پی ...
buynpv.com/۱۰-مرداد-جشن-چله-تابستان/
۵ مرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - جشن های باستانی تیرماه خردگان۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ ۱۰ مرداد : جشن چله از ... می‌شود جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران کانون فرهنگی آموزشآیین شب یلدا یا شب ...
یادداشت های خرچنگ نابغه - نقل قول
mehdibiglari.blogfa.com/cat-4.aspx
۱۴ دی ۱۳۹۰ ه‍.ش. - یادداشت های خرچنگ نابغه - نقل قول - مرحوم گل آقا می گفت : یک زبان دارم دوتا دندان لق ........ می زنم تا زنده ... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران. ایرانیان ...
نوشته های جلال و راتون-پاییز 1392 - گنجارود 2 - BLOGFA
jalalmahdipour.blogfa.com/?p=4
"جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران". "سفره ی شب یلدا". ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است ...
راز شب یلدا - JameJamOnline.ir - جام جم آنلاین
www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100830893015
۳۰ آذر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - سال‌هاست شب‌چله یا همان شب یلدا، بهانه‌ای می‌شود تا خانواده‌های ایرانی دور همدیگر جمع شوند و ... تر یا کمتر که دلیلی برای برپایی یک جشن ملی نمی‌شود، اما در گذشته هم مرسوم بوده ... سال‌های متوالی است که غزلیات حافظ بر سر سفره‌های شادی شب یلدا، به یک عادت شیرین بین هموطنان ما بدل شده است. ... برنامه های شبکه تهران سیما.
یـــلــدا | مدیر.بیز
modir.biz/articles/458/یـــلــدا
۲۸ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب ... یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است.
مصرف انگور در شب یلدا فراموش نشود - روزنامه نیم نگاه
nimnegahshiraz.ir/fa/Main/.../مصرف-انگور-در-شب-یلدا-فراموش-نشود
۸ ساعت پیش - فارس: رئیس جامعه احیاگران طب ایرانی به عوارض آجیل خوردن بعد از شام اشاره کرد و ... شب یلدا است، در این شب که طولانی‌ترین شب سال است طبق عادت مرسوم ... دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند ...
بررسی شب یلدا در ادبیات - سایت علمی دانشجویان ایران
www.daneshju.ir/forum/f933/t108767.html
۲۹ آذر ۱۳۸۹ ه‍.ش. - رسم برگزاری شب یلدا، چیزی فراتر از یک عادت ملی است. ... نیز سفره ای است که در هر خانه گسترده می شود و در آن خوراکی های مرسوم شب یلدا چیده می شود.
یلدا در قزوین با آئین مهربانی، پیوندهای خانوادگی را تقویت ...
www.mehrnews.com/.../یلدا-در-قزوین-با-آئین-مهربانی-پیوندهای-خانواد...
۲۸ آذر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - قزوین- خبرگزاری مهر: آئین سنتی شب یلدا در مناطق مختلف استان با خوردن شب چره ... در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است و حاضران با ... این جشن که یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است و در اصطلاح به آن شب ..... منتظر اقدام واشنگتن هستیم/عادت آمریکا به اتخاذ سیاست های خصمانه ...
ایران بانو شب یلدا - خبر روز
www.khabareruz.ir/search/?q=ایران+بانو+شب+یلدا
شب یلدا یکی از شب های اصیل ایرانی است که تمام خانواده ها دور هم جمع می شوند و این شب طولانی و ... میوه های مرسوم در این شب، هندوانه، لبو، انار و آجیل معروف شب چله است. .... رونالدو ستاره رئال مادرید هم معمولا عادت دارد در عکس تیمی که پیش از شروع مسابقات ...
خوراکی‌های مرسوم آلمان - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/article/353793/خوراکی‌های-مرسوم-آلمان
سبک خوراکی های آلمان وغذاهای رایج مردم این کشور ایالت به ایالت تا حدی فرق می‌کند. ... از عادتهای غذایی مردم بایرن صرف نوعی میان وعده سبک است که تشکیل می شود از سوسیس ... سرو مهر یا درخت یلدا · نمادها و سنتهای پیروان مسیح در جشن سال نوی میلادی ...
آذر ٩۱ - ایران آریایی
iranmairanarezooha.persianblog.ir/1391/9/
۳۰ آذر ۱۳۹۱ ه‍.ش. - شب یلدا در ایران باستان. پنجشنبه .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران ..... از میان کاخ های تخت جمشید کاخ آپادانا از همه قدیمی تر و باشکوهتر بوده است.
آذر 1387 - تک ستاره
www.skhalili.blogfa.com/8709.aspx
طبق یافته های اخیر فیزیکدانان، نسبت بین مقدار ماده تاریک و ماده معمولی برای شکل گیری حیات بسیار مناسب است و در صورتی که .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران.
شب یلدا چه روزی است - مد98 انتخاب دختران ایرانی
www.mod98.ir/شب-یلدا-چه-روزی-است/
۲۶ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - شب یلدا چه روزی است در ایران باستان شب یلدا یکی از جشن های باستانی و کهن بوده است . ... از گذشته های دور ایرانیان عادت داشتند که شب یلدا یا شب چله را دور .... ریشه‌های یلدا در جشن دیگر مرسوم در یونان نیز باقی‌مانده‌است از مهم‌ترین این ...
پایگاه اطلاع رسانی روستای کمیشان - مراسم سنتی
www.komishan.com/m_sonnati.html
جشن شب یلدا جشنی ست که از 7000 سال پیش تا کنون در میان ایرانیان برگزار میشود. ... اگر به آیین کریسمس اروپایی‌ها بنگریم می‌توان به نشانه های ایرانی آن پی ببریم. ... البته خواندن حافظ در این شب نه تنها در شیراز مرسوم است، بلکه رسم کلی .... است که گویا چارشنبه سوری نه تنها برگزار می شده، بلکه از آن به عنوان «عادت قدیم» نیز ...
مطالب قدیمی‌تر - ariu7/sirjan - BLOGFA
ariu7.blogfa.com/?p=3
جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران. ایرانیان نزدیک به چند .... یلدا در افسانه ها و اسطوره های ایرانی حدیث میلاد عشق است که هر سال در «خرم روز» مکرر می شود. عمرتان به درازا و ...
سردی زمستان به بازار شب یلدا رسید - صفحه اصلی - اولین
www.news.mohajerplus.com/.../289706_سردی-زمستان-به-بازار-شب-یل...
۲ ساعت پیش - گشتی در بازار شب یلدا و دیدن قیمت هایی که بر روی میوه و آجیل ها خودنمایی می کنند نشان می دهد که گرانی های چند ساله اخیر اصفهان باعث شده تا مردم چندان تمایلی به خرید میوه و آجیل در .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران و سایر کشورها.
فرهاد شرفی کیش
sharafikish.persianblog.ir/
۲۸ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران ... نشینی بکار رفته و در این شب طولانی آیین های و مراسم های خاصی وجود داشته که شاید در سایر مناطق ایران کمتر مرسوم ...
دل نوشته های یه معمار
amirzarrizi.blogfa.com/8909.aspx
جشن شب یلدا، همانند جشنهایی همچون نوروز و مهرگان، پس از تازش اسکندر، تازیان، و مغولها ... در زمان تاختن تازیان به ایران گاهشماری ایرانیان که بر پایه ی خورشید بود، به گاهشماری بر پایه .... سفره ای است که در هر خانه گسترده می شود و در آن خوراکی های مرسوم شب یلدا چیده می شود. ... و عادت میکنی وقتی صداش رو میشنوی احساسش رو درک کنی.
کتابخانه عمومی شماره 2 شهرستان بهشهر
behlib2.blogfa.com/9209.aspx
اجتماعی - عکس های دیدنی از تزیین هنداونه مخصوص شب یلدا .... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران ...... رسم زنبیل گردانیدن نیز از آیین های مرسوم در استان هرمزگان است.
سایر - معاونت فن آوری دبیرستان بنی فاطمه 2
shahani.persianblog.ir/tag/سایر
چرا دروغ یکی از عادت های روزمره ی همه‌ی ما شده است؟ ... برای آگاهی ازتاریخچه ، پیشینهٔ جشن ،تأثیر یلدا در جشن‌های دیگر اقوام و جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران به لینک ...
تزیین شب یلدا
salam98.ir/tag/تزیین-شب-یلدا/
یلدا واژه ای سریانی است و به معنای ولادت است ،ولادت خورشید (مهر و میترا) و ولادت مهر شکست ناپذیر. یلدا برابر .... در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران ... این جشن که یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است در اصطلاح به آن شب چله هم می گویند. .... و امروز بر روى طاقچه عادت هایمان غبار مى گیرند.
مهرباستانی من - جشن های ایرانی
mehrbastan.blogfa.com/cat-4.aspx
مهرباستانی من - جشن های ایرانی - جستار های تاریخی وسیاسی وشعر. ... را حرمت، بسیار بوَد می خور ای سید احرار شب جشن سده باده خوردن بلی از عادت احرار بوَد. «منوچهری» .... یلدای باستانی و فرخنده شب زایش میترا،بر همه مهرورزان و آریایی اندیشان همایون باد ..... در اغلب نقاط و شهرهای ایران، هفت‌سین با کم و بیش اختلافی مرسوم است. در سفرهء ...
متن رسمی و اداری تبریک شب یلدا - تــــــــوپ تـــــــــاپ
www.toptoop.ir/...های.../1279194-متن-رسمی-و-اداری-تبریک-شب-یلدا.ht...
همیشه فرهنگی ها و کارمندان و اقشار مختلف از مردم عزیز کشورمان که در ادارات و نهاد های دولتی مشغول به کار هستند در مناسبتهای مختلف به دنبال متن های ادبی و رسمی برای ...
رویش اندیشه های پایه ی سوم - Rssing.com
biacid1.rssing.com/chan-2762810/all_p7.html
09/20/13--05:10: رو نمایی کتاب های جدید التألیف ابتدایی شهرستان نظرآباد · Contact us about this ...... جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران. ایرانیان نزدیک به چند هزار سال ...
تاریخچه و آداب چهارشنبه سوری، دردسر ایرانی - Bartarinha.IR ...
www.bartarinha.ir › سبک زندگی › بهبود سبک زندگی
۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ه‍.ش. - یکی از سنت های باستانی ایرانیان برگزاری جشن چهارشنبه سوری بوده ... آخر سال جشن سوری را که عادت و سنتی دیرینه بود، با آتش‌افروزی همگانی برپا می‌کردند. ... برخی مورخان نیز معتقدند: در ایران باستان، پایان هر ماه جشن و پایکوبی با نام «سور» مرسوم بوده‌است. ..... در شب یلدا نیز صله رحم یکی از متعارفات یلداست.
مردم کشورهای مختلف چگونه غذا می‌خورند؟! - بیتوته
www.beytoote.com/art/city-country/people-eat-different-countries.html
مراسم شب چله در گیلان, آداب و رسوم ایرانیان در شب یلدا ... در این میان آداب و رسوم غذا خوردن و غذا پختن مردم در فرهنگ های مختلف بسیار جالب توجه است. در ادامه به برخی از عادت های غذایی در کشورهای مختلف خواهیم پرداخت. ... شبیه گستره جغرافیایی ایران، عادات غذایی در هر منطقه هند متفاوت است به طور مثال در جنوب (شهرهایى چون حیدر آباد، شانل ...
شب یلدا [آرشیو] - فوروم ایران آمریکا
www.iranamerica.com › فوروم ایران آمریکا › ورود به تالار ادبیات › شعر
۲۸ آذر ۱۳۸۹ ه‍.ش. - 18پست - ‏12 نویسنده
[آرشیو] شب یلدا شعر. ... شب یلدا داره نزدیک میشه من چکار کنم؟ ... میهمانان خود پذیرایی می کنند و در این سفره علاوه بر میوه های مرسوم یعنی انار، مرکبات و .... آقای رئیس جمهور فرمودند مردم باید عادت کنند موقعی که مخواهید برید خرید باید به ...
دانلودداستان ننه سرما شب یلدا | خبرخوان - صفحه اصلی
mooche.ir/list/دانلودداستان+ننه+سرما+شب+یلدا.html
سرمای شب بلند یلدا را جشن میگرفتم ن ب تاریکی و ن ب سرمایش اهمیت نمیداد. .... دهدکه این آداب و رسوم از گذشته های دور در همه ایران مرسوم بوده و آیین های ویژه آن توسط مر
شب یلدا و سنت های آن – جدیدترین اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز
www.momtaznews.com/شب-یلدا-و-سنت-های-آن/
جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر ... در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است.
خارکوهی : یلدا دومین و مشهور ترین آیین باستانی در گلستان ...
golestanema.com/.../24694-خارکوهی-یلدا-دومین-و-مشهور-ترین-آیین-با...
۱ روز پیش - در هر خطه از سرزمین ایران هم یلدا را با فرهنگ و سنت های خودشان برپا می کنند. ... زمینه خوردنی های این شب و آنچه که دراین خطه از گذشته مرسوم بوده و امروزه ... با خوردن آن در شب چله که اولین شب زمستان است به سرمای زمستان عادت خواهی کرد.
شب یلدا در ارومیه - صفحه اصلی
sajjadjanabadi.alakiblog.ir/news/153455.html
آیین‌های شب یلدا در استان آذربایجان‌غربی هم مشابهت‌های زیادی با سایر نقاط ایران دارد و هم ... سور و سات شب یلدا در آذربایجان غربی است که در اکثر نقاط ایران نیز مرسوم است. ... در شب چله خانواده داماد با میوه های و تنقلات خاص شب یلدا را به خانه نوعروس می‌برند و .... ﻋﺎﺩﺕ ﺩﺧﺘﺮم ﻣﻈﻔﺮ ﺁﻫﻨﮓ مرتضی مرتضی پاشایی ﻭﺑﻼﮔﺶ ﺑﻨﻮﯾﺴﺪ | دارویی برای سرفه های ...
مراقب عادت های مرسوم بین کودکان باشید - بوزینه
boozine.com/مراقب-عادت-های-مرسوم-بین-کودکان-باشید/
۹ آبان ۱۳۹۴ ه‍.ش. - مراقب عادت های مرسوم بین کودکان باشید ،مراقب عادت های رایج کودکان باشید ... این عادت معمولا پس از تمامی عادت‌های قبلی مشاهد می‌شود. ... عکسهای زیبا مهتاب کرامتی بازیگر ایرانی معروف ... طرز تهیه ی کیک شطرنجی مخصوص شب یلدا.
حروف قافیه - پس لرزه های غزل
sabzevar-sher.persianblog.ir/page/1111112111221
۲۹ دی ۱۳۹۱ ه‍.ش. - قامت- طاعت – آیت- راحت- ساعت- عادت – غایت- ساحت ..... آسان- بی جان- دامان- ویران- ایمان- سلطان- ایران- خندان- قرآن- فرقان- پیمان- ریحان- دوران- بنیان- ...
آش رشته یلدا - مدیایاب
didany.net/note/view/18283-آش+رشته+یلدا
۲۲ ساعت پیش - 15 در این مطلب طرز تهیه آش رشته رو قرار میدم که جزء همیشگی سفره های افطاری ... هموطنان ایرانی، این آیین کهن را با رفتن به خانه بزرگ ترها می معنا شب یلدا، ... آشی ویارما شورباسی(آش وشوربای بلغور) ازدیگر غذاهای مرسوم ومحلی این استان .... با بیان اینکه زندگی چند ساله با بیماری دیابت تبدیل به یک عادت روزمره شده ...
جشن های ایران و سایر ملل - انجمن کتاب ایران
iranbookforum.com/thread-1960-lastpost.html
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ه‍.ش. - این جشن در جوامع ایرانی خارج از ایران نیز به گستردگی برگزار می‌شود. .... جشن های ملی ایران و سایر کشورها - جشن شهریوورگان + زادروز کورش + سال روز مرگ مانی ..... این رسم هنوز هم در بین زرتشتیان یزد و کرمان مرسوم است. ... جشن سوری یک عادت و رسم قدیمی بوده که در پایان سال اجرا می‌شده است و آنچه مسلم است، چهارشنبه ...
[PDF]آمریکا به ایران تعهد کتبی داد - روزنامه شهروند
shahrvand-newspaper.ir/1394/09/30/Main/PDF/13940930-740-1-1.pdf
۹ ساعت پیش - 29ساله تهرانی، در شهر تهران معتقدند صداوسیما به میزان ..... آن ها شــیرینی های ویژه اینخانواده در جشن یلدا، شیرینی های سنتی و محلی می ... همچنین در میان کلیمیان ایران نیز جشن یلدامشکل گشــا جشــن یلدا را برپا می داشــتند،جامعه آشوریان نیز مرســوم بوده و افراد با .... که عادات و رســوم بد را از میان بردارند و پیوسته رو.
آشنایی با جشن ها ایران باستان - ارک توریسم : ارک توریسم
arktourism.ir/1393/05/آشنایی-با-جشن-ها-ایران-باستان.html
جشن با سکون حرف دوم در ایران به همان معنی عید است که زرتشتیان نیز به همین ... نوروز; جشن تیرگان; جشن مهرگان; جشن یلدا; جشن سده; جشن های آتش(چهارشنبه سوری) ... از زمان هرمز اول مرسوم شد که مردم در شب نوروز آتش روشن نمایند. .... جشن سوری یک عادت و رسم قدیمی بوده که در پایان سال اجرا می‌شده است و آنچه مسلم است، چهارشنبه نبوده‌است.
شب یلدا ( شب چله ) تان را با این دسرها شیک و باکلاس کنید
www.iq9.ir/ssearch/7712/شب-یلدا-شب-چله-تان-را-با-این-دسرها-شیک-و/
۱۴ آذر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - شب یلدا یا همان شب چله یکی از مهم ترین شب های زمستانی بین ایرانیان است که دور همدیگر جمع می شوند. ... شب یلدا با مداد طراحی – جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا .... میوه های مرسوم در این شب، هندوانه، لبو، انار و آجیل معروف شب چله است. ..... شب یلدا ( شب چله ) تان را با این دسرها شیک و باکلاس کنید · ۸ عادت بدی که شما …
تاریخچه و فلسفه شب یلدا
faplas.ir/fa/news/5691/تاریخچه-و-فلسفه-شب-یلدا
۲ روز پیش - تاریخچه و فلسفه شب یلدا؛ هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که ... 9روش برای عادات خوب غذایی در کودکان .... «میزد» نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور ... در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است.
جشن تیرگان - پارپیرار
www.parpirar.org/2008-09-15.../295-2009-11-01-06-04-30.html
ازاین جشن های دوازده گانه تـنها جشن تیرگان با نام تیرماه سیزه شو ( شب سیزده تـیرماه) هنوز ... جشن تیرگان را سالروز حماسهً معـین کردن مرز ایران، با تیراندازی آرش، می دانند. ... مراسم شست و شو در آبگیر شاید با ماجرای کیخسرو در چشمه سار و عادت شست و شویی .... در این شب و شب یلدا، برای همهً حاضران فرصتی است که خوب و بد نیت خود را از ...
معرفی جذاب ترین بازی های چند نفره - دیجیاتو
digiato.com/article/.../معرفی-بازی-های-چند-نفره-مخصوص-جمع-های-گر/
۳۰ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - بازی کردن بازی های همگانی از قدیم الایام در جمع ما ایرانی ها مرسوم بوده؛ بازی ... شب یلدا، طولانی ترین شب سال از جمله شب هایی است که تجربه بازی های ...
توصیه‌های طب سنتی درباره شب یلدا - افکارخبر
www.afkarnews.ir/بخش.../293257-توصیه-های-طب-سنتی-درباره-شب-یل...
۲۸ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - یکی از میوه های زمستانی که جزو تزئین های ظرف میوه شب یلدا هم به حساب می آید، انگور است که ... هندوانه یکی از میوه های مرسوم در طولانی ترین شب سال است که طبیعتی سرد و تر دارد، صفرای خون و حرارت و ... نگران نباشید این عادت خیلی هاست! .... صادق خرازی و مدعیان شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، شارلان هستند!
متن شب یلدا با عکس | جستجو | linkahang
linkahang.ir/list/متن+شب+یلدا+با+عکس.html
شب یلدا در آیین کهن بنا بریک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روزاول دی ماه ... شب یلدا فال شب چله چگونگی گرفتن فال های مرسوم فال شب یلدا مجموعه: فال و طالع بینی فال شب یلداشب یلدا فقط ..... بنا به عادت مرسوم باید امشب بلندترین شب باشد !
چهارشنبه سوری در ایران باستان | آسمونی
www.asemooni.com/culture/history/fire-ceremony
مردم ایران زمین مانند سایر ملل کهن دارای آداب و رسوم و سنتهای خاص خود می باشند یکی از آیین ... و از آن به بعد مرسوم شد. ... سال هنوز پایان نیافته بود این جشن را با آتش زدن بر پا کرد و همچنین این جشن طبق عادت و رسم ... اما بر پایه ی پژوهش های انجام شده ، زمان باستانی « جشن سوری» را می توان در این سه گاه باز جست : .... همه چیز در مورد شب یلدا