ثبت جهانی نوروز


نوروز جشن باستانی ایران


واژه نوروز در الفبای لاتین


نوروز پس از اسلام


نوروز در زمان سلسله هخامنشیان


جشن نوروز از لحظه اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می‌رود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است. نوروز در تقویم میلادی با ۲۱ یا ۲۲ مارس مطابقت دارد.



در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری خورشیدی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

واژه ی نوروز

واژه نوروز یک اسم مرکب است که از ترکیب دو واژه ی فارسی «نو» و «روز» به وجود آمده است. این نام در دو معنی به‌کار می‌رود:


۱) نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری و آغاز سال نو


۲) نوروز خاص: روز ششم فروردین با نام «روز خرداد»


ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا سرِدا یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغدیان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارجی به معنای سال نو می‌نامیدند.


واژه نوروز در الفبای لاتین

در متن‌های گوناگون لاتین، بخش نخست واژه نوروز با املای No،Now،Nov و Naw و بخش دوم آن با املای Ruz، Rooz و Rouz نوشته شده است. در برخی از مواقع این دو بخش پشت سر هم و در برخی با فاصله نوشته می‌شوند. اما به باور دکتر احسان یارشاطر بنیان‌گذار دانشنامه ایرانیکا، نگارش این واژه در الفبای لاتین با توجه به قواعد آواشناسی، به شکل Nowruz توصیه می‌شود. این شکل از املای واژه نوروز، هم‌اکنون در نوشته‌های یونسکو و بسیاری از متون سیاسی به کار می‌رود.


پیشینه

منشا و زمان پیدایش نوروز، به درستی معلوم نیست. در برخی از متن‌های کهن ایران ازجمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متن ها، کیومرث به‌عنوان پایه‌گذار نوروز معرفی شده است. پدید آوری نوروز در شاهنامه، بدین گونه روایت شده است که جمشید در حال گذشتن از آذربایجان، دستور داد تا در آنجا برای او تختی بگذارند و خودش با تاجی زرین بر روی تخت نشست. با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان نورانی شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو نامیدند.

برخی از روایت‌های تاریخی، آغاز نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهد. بر طبق این روایت‌ها، رواج نوروز در ایران به ۵۳۸ سال قبل از میلاد یعنی زمان حمله کورش بزرگ به بابل بازمی‌گردد. همچنین در برخی از روایت‌ها، از زرتشت به‌عنوان بنیان‌گذار نوروز نام برده شده است. اما در اوستا (دست کم در گاتها) نامی از نوروز برده نشده است.


ثبت جهانی نوروز

در ۸ مهر ۱۳۸۸ خورشیدی، نوروز توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، به عنوان میراث غیر ملموس جهانی، به ثبت جهانی رسید. در ۷ فروردین ۱۳۸۹ نخستین دوره ی جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و این شهر به عنوان «دبیرخانه ی نوروز» شناخته شد.


نوروز در زمان سلسله هخامنشیان

نگاره مراسم پیشکش هدایا به پادشاه ایران در تخت جمشید. برخی از پژوهشگران، این مراسم را به نوروز مربوط می‌دانند.کوروش دوم بنیان‌گذار هخامنشیان، نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از میلاد، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمود. این آیین‌ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده است. در زمان داریوش یکم، مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار می‌شد. البته در سنگ‌نوشته‌های به‌جا مانده از دوران هخامنشیان، به‌طور مستقیم اشاره‌ای به برگزاری نوروز نشده است. اما بررسی‌ها بر روی این سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشن‌های نوروز آشنا بوده‌اند و هخامنشیان نوروز را با شکوه و بزرگی جشن می‌گرفته‌اند. شواهد نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میلاد سکه‌ای از جنس طلا ضرب نمود که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده است. در دوران هخامنشی، جشن نوروز در بازه‌ای زمانی میان ۲۱ اسفند تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شده است.


نوروز در زمان اشکانیان و ساسانیان

در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته می‌شد. در این دوران، جشن‌های متعددی در طول یک سال برگزار می‌شد که مهمترین آنها نوروز و مهرگان بوده است. برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم می‌شد. نوروز کوچک یا نوروز عامه پنج روز بود و از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته می‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز)، جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شد. در هر یک از روزهای نوروز عامه، طبقه‌ای از طبقات مردم (دهقانان، روحانیان، سپاهیان، پیشه‌وران و اشراف) به دیدار شاه می‌آمدند و شاه به سخنان آنها گوش می‌داد و برای حل مشکلات آنها دستور صادر می‌کرد. در روز ششم، شاه حق طبقات گوناگون مردم را ادا کرده بود و در این روز، تنها نزدیکان شاه به حضور وی می‌آمدند. شواهدی وجود دارد که در دوران ساسانی سال‌های کبیسه رعایت نمی‌شده‌است. بنابراین نوروز هر چهار سال، یک روز از موعد اصلی خود (آغاز برج حمل) عقب می‌ماند و درنتیجه زمان نوروز در این دوران همواره ثابت نبوده و در فصل‌های گوناگون سال جاری بوده است. اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسله ساسانیان، در سال ۲۳۰ میلادی از دولت روم که از وی شکست خورده بود، خواست که نوروز را در این کشور به رسمیت بشناسند. این درخواست مورد پذیرش سنای روم قرار گرفت و نوروز در قلمرو روم به Lupercal معروف شد. در دوران ساسانیان، ۲۵ روز پیش از آغاز بهار، در دوازده ستون که از خشت خام برپا می‌کردند، انواع حبوبات و غلات (برنج، گندم، جو، نخود، ارزن، و لوبیا) را می‌کاشتند و تا روز شانزدهم فروردین آنها را جمع نمی‌کردند. هر کدام از این گیاهان که بارورتر شود، به آن معنی بود که در آن سال محصول بهتری خواهد داد. در این دوران همچنین متداول بود که در بامداد نوروز، مردم به یکدیگر آب بپاشند. از زمان هرمز اول مرسوم شد که مردم در شب نوروز آتش روشن نمایند. همچنین از زمان هرمز دوم، رسم دادن سکه در نوروز به‌عنوان عیدی متداول شد.


نوروز پس از اسلام

نقشی از جشن چهارشنبه سوری در عمارت چهل ستون


از برگزاری آیین‌های نوروز در زمان امویان نشانه‌ای در دست نیست و در زمان عباسیان نیز به نظر می‌رسد که خلفا گاهی برای پذیرش هدایای مردمی، از نوروز استقبال می‌کرده‌اند. با روی کار آمدن سلسله‌های سامانیان و آل بویه، جشن نوروز با گستردگی بیشتری برگزار شد.


در دوران سلجوقیان، به دستور جلال‌الدین ملک‌شاه سلجوقی تعدادی از ستاره شناسان ایرانی از جمله خیام برای بهترسازی گاهشمار ایرانی گرد هم آمدند. این گروه، نوروز را در یکم بهار قرار دادند و جایگاه آن را ثابت نمودند. بر اساس این گاه شمار که به تقویم جلالی معروف شد، برای ثابت ماندن نوروز در آغاز بهار، مقرر شد که هر چهار سال یک‌بار، تعداد روزهای سال را (به‌جای ۳۶۵ روز)، برابر با ۳۶۶ روز در نظر بگیرند. طبق این قاعده، می‌بایست پس از انجام این کار در ۷ دوره، در دوره هشتم، به جای سال چهارم، بر سال پنجم یک روز بیفزایند. این گاهشمار از سال ۳۹۲ هجری آغاز شد.


نوروز در دوران صفویان نیز برگزار می‌شد. در سال ۱۵۹۷ میلادی، شاه عباس صفوی مراسم نوروز را در عمارت نقش جهان اصفهان برگزار نمود و این شهر را پایتخت همیشگی ایران اعلام نمود.


نوروز از دیدگاه اسلام و تشیع

در اسلام و به ویژه آیین تشیع به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده است و بر گرامی داشتن آن تأکید شده است. از دیدگاه شیعه، نوروز روز ظهور امام زمان است. در حدیثی از امام صادق آمده است:


«روز نوروز همان روزی است که خداوند در آن از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند و هیچ چیزى را شریک او ندانند و این که به پیامبران و اولیایش ایمان بیاورند و آن نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده، و بادهاى باردار کننده در آن وزیده است و گلها و شکوفه‌هاى زمین آفریده شده است و آن روزیست که کشتى نوح(ع) به کوه جودى قرار گرفت و آن روزى است که در آن قومى که از ترس مرگ از خانه‌هاى خود بیرون آمدند و آن ها هزارها نفر بودند، پس خداوند آنها را بمیراند و سپس آنها را در این روز زنده کرد و آن روزیست که جبراییل بر پیامبر (ص) فرود آمد. و آن همان روزیست که ابراهیم(ع) بت هاى قوم خود را شکست و آن همان روزیست که پیغمبر خدا، امیرالمومنین على(ع) را بر دوش خود سوار کرد تا بت هاى قریش را از بالاى خانه خدا به پائین انداخت و آنها را خرد کرد…»


نوروز در دوران معاصر

نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی در دوران معاصر همواره مورد توجه مردم قرار داشته و هر ساله برگزار می‌شود. البته برگزاری جشن نوروز به صورت آشکار در برخی از کشورها توسط برخی حکومت‌ها برای مدت زمانی ممنوع بوده است. حکومت شوروی برگزاری جشن نوروز را در برخی از کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان ممنوع کرده بود و این ممنوعیت تا زمان میخاییل گورباچف ادامه داشت. با این وجود، مردم این مناطق نوروز را به‌گونه ی پنهانی و یا در روستاها جشن می‌گرفته‌اند. همچنین برخی از مردم این مناطق برای جلب موافقت مقامات محلی نام دیگری بر روی نوروز می‌گذاشتند. به‌طور مثال در تاجیکستان، مردم با اتلاق جشن لاله یا جشن ۸ مارس سعی می‌کردند که آیین‌های نوروز را بی مخالفت مقامات دولتی به جای آورند. همچنین در افغانستان، در دوران حکومت طالبان، برگزاری جشن نوروز ممنوع بود و این حکومت تنها تقویم هجری قمری را به رسمیت می‌شناخت.


نوروز در چکامه های (شعر) فارسی

گویندگان ایرانی از دیرباز تاکنون در وصف نوروز و جشن فروردین که همراه مواهب گرانبهای طبیعت و هنگام تجدید عهد نشاط و شادمانی است، داد سخن داده‌اند و ما در ذیل به برخی از لطایف اشعار پارسی در این موضوع اشارت می‌کنیم :


نوروز فراز آمد و عیدش به اثر بر                       نزد یکدگر و هر دو زده یک بدگر بر


نوروز جهان پرور مانده ز دهاقین                      دهقان جهان دیده‌اش پرورده ببر بر


آن زیور شاهانه که خورشید برو بست              آورد همی خواهد بستن به شجر بر


و هم او در قصیده دیگر چنین گوید:


نوروز بزرگ آمد آرایش علم                             میراث به نزدیک ملوک عجم از جم…


فرخی ترجیع‌بند مشهوری در وصف نوروز دارد که بند اول آن چنین است:


ز باغ ای باغبان ما را همی بوی بهار آید                                کلید باغ ما را ده که فردامان به کار آید


کلید باغ را فردا هزاران خواستار آید                                      تو لختی صبر کن چندان که قمری بر چنار آید


چو اندر باغ تو بلبل به دیدار بهار آید                                      ترا مهمان ناخوانده به روزی صد هزار آید


کنون گر گلبنی را پنج شش گل در شمار آید                        چنان‌دانی که هرکس را همی زو بوی یار آید


بهار امسال پندار همی خوشتر ز پار آید                               وزین خوشتر شود فردا که خسرو از شکار اید


بدین شایستگی جشنی بدین بایستگی روزی                    ملک را در جهان هر روز جشنی داد و نوروزی


منوچهری مسمطی در نوروز ساخته که بند اول آن این است :


آمد نوروز هم از بامداد                                 آمدنش فرخ و فرخنده باد


باز جهان خرم و خوب ایستاد                        مرز زمستان و بهاران بزاد


ز ابر سیه روی سمن بوی داد                       گیتی گردید چو دارالقرار


هم او در مسمط دیگر گفته :


نوروز بزرگم بزن ای مطرب نوروز                     زیرا که بود نوبت نوروز به نوروز


برزن غزلی نغز و دل‌انگیز و دلفروز                   ور نیست ترا بشنو از مرغ نوآموز


کاین فاخته زان کوز و دگر فاخته زانکوز            بر قافیه خوب همی خواند اشعار


بوالفرج رونی گوید :


جشن فرخنده فروردین است                        روز بازار گل و نسرین است


آب چون آتش عود افروزست                         باد چون خاک عبیر آگین است


باغ پیراسته گلزار بهشت                             گلبن آراسته حورالعین است


مسعود سعد سلمان از عید مزبور چنین یاد کند:


رسید عید و من از روی حور دلبر دور              چگونه باشم بی روی آن بهشتی حور


رسید عید همایون شها به خدمت تو             نهاده پیش تو هدیه نشاط لهو و سرور


برسم عید شها باده مروق نوش                   به لحن بربط و چنگ و چغانه و طنبور


جمال‌الدین عبدالرزاق گفته :


اینک اینک نوبهار آورد بیرون لشکری                                 هریکی چون نوعروسی در دگرگون زیوری


گر تماشا می‌کنی برخیز کاندر باغ هست                          با چون مشاطه‌ای و باغ چون لعبت گری


عرض لشکر می‌دهد نوروز و ابرش عارض است                   وز گل و نرگس مراد را چون ستاره لشکری


حافظ در غزلی گفته :


ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی                                    از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی


چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن                 که قارون را غلط ها داد سودای زراندوزی


ز جام گل دگر بلبل چنان مست می لعلست                      که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت فیروزی


به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی                          به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی


هاتف در قصیده‌ای گوید :


نسیم صبح عنبر بیز شد بر توده غبرا                                زمین سبز نسرین خیز شد چون گنبد خضرا


ز فیض ابر آزادی زمین مرده شده زنده                               ز لطف باد نوروزی جهان پیر شد برنا


بگرد سرو گرم پرفشانی قمری نالان                                  به پای گل به کار جان سپاری بلبل شیدا…


همایون روز نوروز است امروز و بیفروزی                              بر اورنگ خلافت کرده شاه لافتی ماوی


قاآنی در قصیده‌ای به وصف نخستین روز بهار گوید :


رساند باد صبا مژده بهار امروز                      ز توبه توبه نمودم هزار بار امروز


هوا بساط زمرد فکند در صحرا                      بیا که وقت نشاطست و روز کار امروز


سحاب بر سر اطفال بوستان بارد                 به جای قطره همی در شاهوار امروز


رسد به گوش دل این مژده‌ام ز هاتف غیب     که گشت شیر خداوند شهریار امروز


جغرافیای نوروز


منطقه‌ای که در آن جشن نوروز برگزار می‌شد، امروزه شامل چند کشور می‌شود و همچنان در این کشورها جشن گرفته می‌شود. برخی آیین‌های نوروز در این کشورها با هم متفاوت‌اند. برای نمونه در افغانستان سفره هفت‌میوه می‌چینند. اما در ایران سفره هفت سین می‌اندازند.


جغرافیای نوروز با نام نوروز یا مشابه آن، سراسر خاورمیانه، بالکان، قزاقستان، تاتارستان، در آسیای میانه چین شرقی (ترکستان چین)، سودان، زنگبار، در آسیای کوچک سراسر قفقاز تا آستراخان و نیز آمریکای شمالی، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، نپال و تبت را شامل می‌شود.


همچنین کشورهایی مانند مصر و چین جزو سرزمین‌هایی نیستند که در آن ها نوروز جشن گرفته می‌شد، اما امروزه جشن‌هایی مشابه جشن نوروز در این کشورها برگزار می‌شود.


در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۰۹ (۱۰ فروردین ۱۳۸۸)، پارلمان فدرال کانادا، اولین روز بهار هر سال را به عنوان نوروز (Nowruz Day)، عید ملی ایرانیان و بسیاری اقوام دیگر نامگذاری کرد.


در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۰ سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه در مقر سازمان در نیویورک، عید نوروز را به عنوان روز بین‌المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخت.


جغرافیای جشن نوروز


کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند :


ایران • افغانستان • تاجیکستان • ترکمنستان • عراق • ترکیه • سوریه • لبنان • جمهوری آذربایجان • ازبکستان • قرقیزستان • قزاقستان • پاکستان


کشورهایی که جشنی مشابه نوروز دارند :


ارمنستان • مصر • چین • زنگبار


 







تصاویر برای ‪”نوروز”‬‏گزارش تصاویر

نتیجه تصویری برای “نوروز”

نتیجه تصویری برای “نوروز”

نتیجه تصویری برای “نوروز”

نتیجه تصویری برای “نوروز”

نتیجه تصویری برای “نوروز”

تصاویر بیشتر برای “نوروز”

نوروز – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/نوروز

نوروز اولین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. خاستگاه نوروز …

‏نوروز در ایران – ‏جشن جهانی نوروز – ‏نوروز در تاجیکستان – ‏میر نوروزی

مجموعه اس ام اس های طنز و رسمی تبریک عید نوروز 95 – مجله …

www.nazbahar.com/post/nowruz-sms-congratulations-94

براتون مجموعه ای از پیامک و اس ام اس تبریک عید نوروز ۹۵ در سبک های طنز ، دوستانه و رسمی رو آماده کردیم. که امیدواریم مورد پسند شما کاربران عزیز قرار بگیره. * * *.

عید نوروز – بیتوته

www.beytoote.com/art/negah-gozashte/norouz1-eid.html

نوروز95عید نوروزنوروزباستانی مراسم نوروزجشن نوروزعیدنوروزایران تبریک نوروززمان عید نوروز.

تاریخچه ی عید نوروز – نمناک

namnak.com/706-تاریخچه-ی-عید-نوروز.html

از مهمترین آیین های نوروزی، گستردن خوان نوروزی است که مشهورترین آن «سفره هفت سین» است. در این مطلب تاریخچه کاملی از عید نوروز از اعیاد باستانی ایرانیان را می …

آمادگی‌ها برای برگزاری نوروز در افغانستان در سایه تهدیدهای …

www.bbc.com/persian/…/160319_k02-norouz-afghanistan-preparation

۲ ساعت پیش – مردم و دولت افغانستان در آستانه نوروز، آماده برگزاری این جشن جهانی شده‌اند. نشانه‌های این آمادگی در از خیابان‌ها تا درون خانه‌ها دیده می‌شود. تدابیر سنگین …

ترکیه: برگزاری مراسم نوروز ممنوع است – عصر ایران

www.asriran.com › صفحه نخست › بین الملل

۱۴ ساعت پیش – ترکیه برگزاری مراسم نوروز را در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین این کشور ممنوع کرد. به گزارش عصر ایران به نقل از پرس تی وی، دولت ترکیه علت …

عید نوروز و سابقه تاریخی آن | معاونت فرهنگی و اجتماعی …

farhangi.um.ac.ir/portal/?q=node/16719

عید نوروز را می‌توان از قدیمی‌ترین عید ایرانیان نام برد که این جشن وجشن مهرگان( که با آغاز فصل زمستان برپا می شد) از بزرگترین عید ها برشمرده می شد. تجلیل و …

تاریخچه‌ی نوروز – رشد

www.roshd.ir/Default.aspx?tabid=544

تاریخچه‌ی نوروز و جشن‌های نوروزی. انسان ، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تکرار فصول شد. نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت، تقویم دهقانی و زراعی …

امام جمعه اصفهان: نوروز این نیست که مثل گوسفند بالا و پائین …

www.tabnak.ir › صفحه نخست › سیاسی

۱۹ ساعت پیش – امام جمعه اصفهان: نوروز این نیست که مثل گوسفند بالا و پائین بپرند/سانسور هوشمند خندوانه/فرزند آیت‌الله هاشمی و رهبر انقلاب در کدام عملیات ناپدید …


برچسب‌هاثبت جهانی نوروز, نوروز, نوروز در دوره ساسانیان, نوروز در دوره هخامنشیان, نوروز در زمان سلسله هخامنشیان, نوروز پس از اسلام, واژه نوروز در الفبای لاتین